Bouwheer Banimmo en Algemene Bouwwerken Maes lanceerden het project ‘NETWORKS Gent’ op de site van The Loop. Een duurzaam bouwproject dat mobiliteit, bedrijfsvoering en diverse andere diensten combineert. Dit project bood echter ook de nodige uitdagingen.
Orion Dynamic zorgde voor het verticaal transport op de werf in de vorm van twee bouwliften en bijkomende service. Hoe de samenwerking concreet verliep, leest u in dit artikel.
Dit bouwproject bestaat uit twee kantoorgebouwen waar duurzaamheid en flexibiliteit centraal staan. In totaal beslaan die zo’n 15.000 m². Om mobiliteit te bevorderen is het project vlakbij het station Gent Sint-Pieters en werd er plaats voorzien voor uitgebreide fietsenstallingen en slim parkeermanagement: oplaadpunten voor elektrische auto’s en een digitale applicatie om parkeerplaatsen te reserveren.
Kortom: een innovatief project dat inzet op multimodale mobiliteit.
Mobiliteit is ook op de werf essentieel: het juiste verticaal transport zorgt ervoor dat deadlines worden gehaald en het project tijdig kan worden opgeleverd. Algemene Bouw Maes (onderdeel van Groep Van Roey) contacteerde Orion Dynamic om het verticaal transport op de werf te verzorgen. Dit aangezien de vorige samenwerkingen tussen Orion Dynamic en Groep Van Roey (o.a. voor Innovocean in Oostende en Copernicus in Brussel) steeds goed zijn verlopen.
Het streefdoel van de bouwheer? Een volledig afgewerkt project dat voldoet aan het BREEAM-certificaat “Excellent”.
Na een doorgedreven analyse bleek dat er enkele uitdagingen waren om het juiste verticaal transport te kunnen implementeren:
Zo had het metselwerk van de gevel een zeer specifieke structuur, met grote in- en uitsprongen. Daarnaast rust het volledige gebouw op V-kolommen en is de ondergrondse garage deels open, wat ondersteuning moeilijker maakt. Bovendien moesten alle werken op de werf natuurlijk kunnen blijven doorlopen, zonder belemmeringen.
Het werd snel duidelijk dat deze opstelling niet standaard ging zijn: In samenwerking met de klant werd in Autocad een gepaste oplossing uitgewerkt.
Om zo efficiënt en veilig mogelijk te werk te gaan, werd er gekozen om de lift deels te schoren en gebruik te maken van stalen balken. Om het metselwerk niet te moeten onderbreken, werd er een stelling rondom het gebouw geplaatst.
Ter hoogte van de liften werden op maat gemaakte stalen consoles voorzien waar de bouwliften naadloos op aansluiten. Zo was er een drempelloze toegang tot elke verdieping.
Naarmate het project vorderde – en het gebouw groeide – werden de liften telkens verhoogd.
Ook voor het tweede gebouw bleek deze oplossing de beste. Bij oplevering van een deel van het gebouw zijn de stelling en de bouwlift gedemonteerd en vervangen door een kleiner type voor de afwerking van de resterende verdiepingen. Deze lift neemt minder plaats in beslag. Op die manier kon de oprit van het gebouw al volledig worden aangelegd en in gebruik genomen.
In samenspraak met de bouwheer werd er gekozen voor:
De eerste besprekingen vonden plaats in juni 2020 en de liften werden geplaatst in november 2020. Van Roey kon het eerste gebouw opleveren in de zomer van 2021. De laatste lift staat er nu nog voor de binnenafwerking van nog 3 resterende verdiepingen.
Daarnaast gebeurden veel aanpassingen op afroep: telkens er een montage, verhoging of verplaatsing moest gebeuren, werd dit enkele dagen vooraf besproken en meteen in de planning opgenomen. Sommige verhogingen van de bouwliften werden ook in de late namiddag uitgevoerd zodat de werf de liften tijdens de dag kon blijven gebruiken. Dankzij die flexibiliteit werden de termijnen telkens gerespecteerd.
Wij vinden de samenwerking met Orion zeer goed. Ze zorgen voor een flexibele planning, vlotte montage en de beste service bij panne. Wij nemen deze ervaring zeker mee naar volgende projecten!
Algemene Bouw Maes
Ons verticaal transport is steeds volledig afgestemd op de behoeften van uw project. Orion Dynamic zorgt eerst voor een gedetailleerde analyse, een heldere offerte en een duidelijk plan van aanpak.
Benieuwd naar de mogelijkheden, of vragen over verticaal transport? Laat ons iets weten en ontvang snel een antwoord terug.